Pierwszy etap inwestycji i plany na przyszłość
Robert Górecki, zastępca dyrektora ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, tłumaczy, że obecnie skupiono się na pierwszym etapie budowy, obejmującym odcinek łączący Jabłonkę z drogą krajową nr 7 (DK7). Kolejny etap zakłada połączenie obwodnicy z drogą ekspresową S7, która jest jeszcze na etapie przygotowań.
- Droga będzie miała długość około 2 kilometrów i zakończy się dwoma rondami, zapewniającymi bezpieczny ruch w poziomie. Na wniosek gminy przewidziano także dwa przejazdy w ciągu dróg gminnych - mówi Górecki.
Kluczowe problemy i lokalne uwagi
Spotkanie skupiało się na newralgicznych kwestiach, takich jak przebieg obwodnicy wzdłuż ulic Wspólnej, Wolności i Na Równi. Projektanci przyznali, że budowa dodatkowych wiaduktów w tych miejscach wiązałaby się z koniecznością wyburzeń pobliskich budynków, dlatego ograniczono takie rozwiązania do minimum.
Mieszkańcy ul. Leśnej apelowali o możliwość włączenia tej drogi do obwodnicy w formie skrzyżowania. Jednak ze względów bezpieczeństwa projektanci zaproponowali przejazd pod obwodnicą.
- Skrzyżowanie mogłoby stwarzać zagrożenie dla pieszych i kierowców oraz ograniczałoby prędkość na obwodnicy - tłumaczyli projektanci.
Obawy mieszkańców i odpowiedzi ekspertów
Podczas konsultacji mieszkańcy zgłaszali także obawy dotyczące odległości budynków od nowej drogi, hałasu oraz potencjalnych zmian stosunków wodnych. Magdalena Drach, reprezentująca zespół projektowy, zapewniła, że analizowano zarówno kwestie akustyczne, jak i hydrologiczne.
- Analiza hałasu wykazała, że nie będzie przekroczeń dopuszczalnych norm, dlatego nie przewidujemy budowy ekranów dźwiękochłonnych - wyjaśniła. Odnosząc się do stosunków wodnych, poinformowała, że projekt zakłada budowę rowów drogowych podobnych do tych przy drodze krajowej, co ma zapobiec ich naruszeniu.
Harmonogram realizacji inwestycji
Obwodnica Jabłonki może zostać oddana do użytku najwcześniej w 2029 roku. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono w sierpniu tego roku, a jej uzyskanie planowane jest na pierwszą połowę 2025 roku. Kolejne etapy obejmują realizację projektu budowlanego, uzyskanie zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz przetarg na wykonanie.
Koordynacja z budową S7
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie zapewnia, że projekt obwodnicy jest koordynowany z planowaną budową drogi ekspresowej S7. Górecki podkreślił, że zakończenie obwodnicy na DK7 pozwoli na rozproszenie ruchu i uniknięcie całkowitego paraliżu komunikacyjnego w regionie, zanim S7 zostanie ukończona.
Spotkanie zakończyło się dyskusją i pytaniami mieszkańców, którzy wciąż mają wiele wątpliwości dotyczących szczegółowych rozwiązań technicznych. Kolejne konsultacje są planowane po uzyskaniu decyzji środowiskowej.
Józef Figura